Pedagógusok teljesítményértékelése

2024. június 26-án Online Szakmai Nap keretein belül járjuk körül a teljesítményértékelés elindításának technikai lépéseit Petróczi Gábor köznevelési szakértőnkkel.
Pedagógusok teljesítményértékelése

Pedagógusok teljesítményértékelése

A 2024. június 1-től hatályba lépett 18/2024. (IV. 4.) BM-rendelet (TÉR-rendelet) a pedagógusok teljesítményértékelésének szabályait határozza meg. A rendelet tartalmazza a teljesítményértékelés értékelési kritériumait, rögzíti az értékelés folyamatát, előírja a digitális platformok használatát, kötelezővé teszi az egyéni fejlesztési tervek készítését minden pedagógus számára, figyelembe véve az értékelési eredményeket és a pedagógusok egyéni szükségleteit, valamint biztosítja az értékelési folyamat átláthatóságát és méltányosságát, meghatározva az objektív kritériumokat és az értékelés kommunikációjának szabályait.

Az értékelő vezető (az iskola vagy kollégium igazgatója, főigazgatója)  első alkalommal a 2024/2025-ös tanév teljesítményértékelési periódusában köteles értékelni az adott személyt (aki az értékelési időszak első napján legalább Pedagógus I. besorolással rendelkező, pedagógus munkakörben foglalkoztatott személy, vagy pedagógus-szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott személy).

A teljesítményértékelés két részből áll:

  1. Egyéni szakmai elvárások (fejlesztési vagy teljesítménycélok)
  2. A munkavégzés értékelése meghatározott (mennyiségi és minőségi szempontokat tartalmazó) értékelési kritériumok alapján.

Az értékelési szempontokat a TÉR-rendelet 1–3. számú melléklete fogalmazza meg. Az Oktatási Hivatal 2024. április 12-én a honlapján közzétette az értékelési szempontokat tartalmazó miniszteri Módszertant.

A teljesítményértékelés elektronikus úton történik, amely lehetővé teszi a lebonyolítást, az adatok rögzítését és azok továbbítását.

A teljesítményértékelésre, annak elindítására vonatkozó legfontosabb dátumok és teendők:

  • A 2025-ös évre vonatkozó pedagógusminősítési eljárásokra való önkéntes jelentkezés 2024. március 1-től elindult.
  • A jelentkezések rögzítése után az Oktatási Hivatal ellenőrzi az adatokat, majd a köznevelésért felelős miniszter 2024. június 20-ig hoz döntést a következő évben minősítő vizsgán és minősítési eljárásban részt vevő pedagógusokról.
  • Az Oktatási Hivatal bevonásával a miniszter 2024. június 30-ig ad tájékoztatást az eredményekről a pedagógusoknak és a munkáltatóknak.
  • A teljesítménycélok meghatározásának a kötelezettsége beosztott pedagógusok esetében szeptember 30-ig, vezetői megbízással rendelkezők esetében pedig augusztus 31-ig esedékes.

2024. június 26-án Online Szakmai Nap keretein belül járjuk körül a teljesítményértékelés elindításának technikai lépéseit Petróczi Gábor köznevelési szakértőnkkel. Az Online Szakmai Nap melynek részletei az alábbi linken érhetők el: https://kozneveles.menedzserakademia.hu/. Az előadáson szó lesz az értékelésben résztvevő értékelők és pedagógusok konkrét feladatairól; az értékelési szempontok meghatározásának, teljesülésük nyomonkövetésének és mérésének módszertani kereteiről; a teljesítménycélok kitűzéséről és az ehhez kapcsolódó kézzelfogható, praktikus javaslatokról; a konkrét igazgatói-értékelői feladatokról a teljesítményértékelési folyamatban; az értékeléssel kapcsolatos szabályrendszer kialakításáról; a tanévre vonatkozó egyedi intézményi értékelési szempontok augusztus 25-ig történő igazgatói meghatározásának kötelezettségéről; valamint az elektronikus rendszer gyakorlati alkalmazásáról.

Az előttünk álló időszakban kritikus fontosságú a megfelelő felkészülés és az új rendelkezések működtetése. Az átfogó megértés segítségével biztosítjuk, hogy minden érintett hatékonyan járulhasson hozzá az értékelési folyamat sikeréhez.